Článok z roku 2006:
"Tohtoročná SEMA Auto Show bola plná prekvapení a ľudia na nej boli svedkami kadejakých noviniek z oblasti motorizmu. Medzi inými tu vynikol aj jeden konkrétny "koncept", ktorý mal na svedomí dizajnér automobilky VW Derek Jenkins spolu so svojim kalifórnskym dizajnérskym tímom. Ide o upravený Golf GTI-čko, ktorý prišiel na rad po svojich minuloročných kolegoch Passat, Jetta a Touareg.
Konkrétne sa jedná o vyladenú trojdverovú verziu VW Golf 5 R GTI, ktorá je a bude na svete ako jediná. Označenie R kvôli priblíženiu sa najvýkonnejšej verzii Golfu, R32-ky. Dovolím si povedať, že to, čo títo úpravcovia vytvorili, je naozaj výnimočné a jedinečné auto. Spojiť nádherný, nie prehnaný dizajn s dokonalým výkonom, to sa nevidí každý deň. Majme pritom stále na pamäti, že ide o VW Golf.
Treba povedať, že úpravcovia sa naozaj pohrali s týmto autom. Ale poďme pekne pomaličky.
Exteriér
Už na prvý pohľad zaujme na tomto aute výrazné čierne lakovanie v kombinácii s vinylom v tvare včelieho vosku. Včelí vosk tu bude spomínaný často, lebo v tomto smere sa uberá charakter celej úpravy. Je pravdou, že čierna farba na aute niekedy zakrýva zaujímavé detaily úpravy, no vo väčšine prípadov je čierna symbolom športového charakteru, ktorý ako keby nechce byť viditeľný. O to viac potom prekvapí. A ak sa k tomu ešte pridajú tónované sklá. Pozorné oko obdivovateľa si určite všimne množstvo karbónu použitého na karosérii. Ale k tomu neskôr.
Charakteristickou črtou prednej časti je jej predný nárazník, ktorý sa vo veľkej miere líši od toho pôvodného GTI-čkového. Je to predovšetkým veľkým stredovým otvorom, ktorý slúži ako vstupná brána chladného vzduchu, pre potreby chladiča motora. Dookola otvoru sa vyníma štýlový GTI červený lem a vyplnený je mriežkou so vzorom štruktúry včelieho vosku. Na bokoch nárazníka sa nachádzajú dva otvory pre prívod vzduchu k brzdám, v ktorých sú integrované prídavné svetlomety. Zospodu je ešte k prednému nárazníku nainštalovaný difúzor, ktorý je rovnako ako maska a predná kapota z karbónu. Pomaličky sa dostávame k odhaleniu tohto materiálu :-).
Zaujímavý je ešte prvok na mriežke prednej masky (tvorí jeden celok s veľkým stredovým otvorom v nárazníku), ktorý nie je nič iné, než logo R so šachovnicovou vlajkou, umiestnené pred symbolom GTI.
Je pravda, že úpravcovia sa mohli viac pohrať s touto časťou auta, no je taktiež pravda, že vedeli, o čom je GTI verzia Golfu. Vedeli, že to nie je o extrémnom exteriéri, ale že tu ide predovšetkým o štýl. Decentný, no zároveň agresívny, ktorý potichu čaká, kedy sa môže naplno prejaviť. A v takomto svetle bola vnímaná aj táto úprava.
Na boku auta sa až toľko zmien neudialo, no aj tie malé sa odrazili na celkovom stylingu auta. Konkrétne sa jedná o malé športové spätné zrkadlá (rovnaký tvar, ako štruktúra vinylu auta), ako ináč, z karbónu. Pribudli tiež prahové nadstavce, ktoré farbou pripomínajú karbón. Tiež mi nejde do hlavy, prečo tieto prahy nie sú takisto z karbónu, ako zvyšok karosárskych častí. Prahy sú nenápadne tvarované a lá včelí vosk.
Zadná časť auta je takisto poňatá v decentnejšom, no o to výraznejšom štýle. Dôkaz o tom, že sa úpravcovia chceli mierne priblížiť k R32-ke, svedčia zadné zatmavené svetlomety z tohto modelu, implementované do tohto upraveného GTI-čka rovnako, ako zdvojený vývod výfuku v strede nárazníka. Jeho koncovky sa mierne podobajú na Jenkinsov trojkolesový koncept GX3. Aj zadný nárazník bol modifikovaný pre potreby tejto úpravy. Pridaný bol karbónový difúzor, pričom priestor medzi ním a zvyškom nárazníka opäť pripomína včelí vosk.
Tiež pribudlo logo R na paneli zadného kufra, ktorý je mimochodom, tiež z karbónu. Úpravcovia nezabudli ani na decentné športové krídlo, z karbónu :-).
Interiér
Rovnako ako exteriér, aj interiér sa nesie v športovom duchu. Celokožený interiér v čiernej farbe, kombinovaný s červenými lemami a prešívaním a karbónovými doplnkami, to je dominanta tohto stroja. Športový dojem umocňujú predné športové sedačky Recaro, model Pole Position s červeným lemom a štvorbodovými bezpečnostnými pásmi a trojramenný športový volant v podaní koža/semiš s takisto červeným prešívaním a logom R GTI. K tomu treba prirátať koberce s logom R GTI, hliníkové dierované pedále a hliníkovú riadiacu páku, karbónové výplne dverí atď.
Zaujímavým prvkom interiéru je jeho zadná časť. Redukovanie hmotnosti sa prejavilo aj tu a to v podobe odstránenia sériových zadných sedačiek a ich následným nahradením dvojicou karbónových škrupín s koženou výplňou. Usadené sú pritom do karbónového bloku. Nielenže to vyzerá ozaj skvelo, ale taktiež to dopomáha vychutnať si plnohodnotnú jazdu aj iným cestujúcim, nielen šoférovi :-).
Tak či onak, prevedenie interiéru je nanajvýš dokonalé a sedieť v ňom musí byť ozajstný zážitok. Smutné je, že užiť si to môžu iba dizajnéri a konštruktéri, ktorí toto auto prestavali.
Performance
Mnohých z vás bude určite zaujímať, čo toto auto dokáže na ceste. Musíme vás ubezpečiť, že o nič malé nepôjde. Základom GTI-čka je štvorvalec podpichovaný turbom. Jeho sériový výkon je 200 koní. Úpravcom sa to zdalo pomerne málo a tak sa trošku pohrali s pohonnou jednotkou tohto auta. Pribudlo väčšie turbo od APR, ktoré dokáže vyvinúť tlak 1,45 bar, kompletný výfukový systém, veľký chladič za predným nárazníkom, zväčšené a zosilnené hliníkové potrubia s čiernou povrchovou úpravou a mnoho iného. K tomu treba prirátať prerobenú spojku a diferenciál, a dostaneme tak nový výkon tejto beštie. Ten sa pohybuje v rozmedzí 375 koní (276 kW) (93-oktánový benzín), resp. 400 koní (297 kW) (závodný 100-oktánový benzín). Vďaka tomu auto vyvinie krútiaci moment 461 Nm a z pokoja na stovku zrýchli za 4,8 sekundy. Myslím, že tieto hodnoty hovoria za všetko.
Samozrejme, Derek Jenkins a jeho tím mysleli aj na bezpečnosť, preto si k úprave podvozku prizvali firmu H&R Tuning. Tá prišla s kompletnou sadou tlmičov, pružín, rozpier tlmičov a pohlcovačov vibrácií modelovej rady RSS Club Sport. Výsledkom je nižšia svetlá výška auta o 25 mm, lepšia ovládateľnosť a stabilita, čo zaručuje plnohodnotnú jazdu či na okruhu alebo do práce.
O bezpečnosť sa starajú kotúčové brzdy Brembo. Vpredu ide o štvorpiestikové strmene, ktoré spolupracujú s dvojitými vŕtanými kotúčmi s hliníkovými čiapočkami. Zaujímavosťou je fakt, že predné strmene sú lakované do farieb nemeckej vlajky. To sú vlastenci :-).
Zaujímavým dizajnérskym kúskom sú na tomto aute, okrem iného, dvojdielne disky. Tie majú štruktúru včelieho vosku, pričom stredová časť je lakovaná načierno a obruč je červenej farby. Sú veľké 19 palcov (19x9) a obuté sú do profesionálnych pneumatík Michelin Pilot Sport Cup s rozmermi 265/30-19.
Myslím si, že sa teraz v dostatočnej miere prejavil obrovský potenciál VW radu Golf."